• Bijgewerkt

Ik wil binnenkort een engine swap uitvoeren op mijn auto, het liefst een blokje uit een 206 cc (2.0 16v) aangezien deze genoeg pk's levert 😃. Ik weet dat dit enorm veel werk is maar dat heb ik er voor over. Ik had eerst een blokje van een 106 gti op het oog alleen deze zijn aardig duur en dan heb je nog niet alles (subframe, ecu, kabelboom etc.). Nu is mijn vraag waar moet ik allemaal naar kijken voordat ik hieraan begin.
Ik heb al aantal puntjes opgeschreven waar ik voordat ik de engine swap ga uitvoeren mee bezig ga zoals:
Ophanging achter vervangen en nieuw remmen achter. Voor moet alles zowat vervangen worden maar daar ga ik pas naar kijken als ik weet welk blok ik daadwerkelijk ga halen.
En wil mijn auto stukje verlagen (3/4 cm) maar als ik dit nu zou doen, kunnen die dan ook gebruikt worden als ik er een nieuw blok in heb?

Je moet even bij Thomas bos kijken die heeft dit op zijn 106 maxi op de oude form staat er een heel bericht als je snel bent moet je screenshots maken

• Bijgewerkt

Volgens mij is het wel te doen, maar er komt wel veel custom werk bij kijken. Misschien is het handig om eens naar deze website te kijken, daar staat in welke auto's de 106 GTi-motor nog meer geleverd wordt. Je kunt ook kijken naar een 1.6 8v, want die worden bijvoorbeeld geleverd in een Xsara Picasso. Die auto's kun je tweedehands kopen voor ongeveer 1500 euro, en dan heb je meteen alles wat je nodig hebt zonder dat je custom laswerk hoeft te doen.

Ik kan dit niet met zekerheid bevestigen, maar volgens mij past dit allemaal en is zo'n swap niet heel lastig om te doen, omdat je alles al hebt: kabelboom, ECU, motor, en de motormounts passen volgens mij ook gewoon.

https://mymotorlist.com/engines/peugeot/tu5jp4/

https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/citroen/q/citroen+xsara+picasso/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PS_NL_Cars_NB_Gen_6_Citro%C3%ABn&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAq-u9BhCjARIsANLj-s13pnlhIGXUCg1KynCIy8gl2L4Q2M6wfIrEo6aH4H4EN3rAvhgT-SQaAoGDEALw_wcB#

5 dagen later

`Bedankt voor de reactie! Ik had idd ook al gekeken naar Xsara, staat momenteel ook op het lijstje. Uiteindelijk past het altijd 😛 Ik zal ook even op het oude forum kijken naar Thomas bos! Had er al eerder naar gekeken.

• Sam heeft hierop gereageerd.

Aaron Eigenlijk zou het mooi zijn als er nog wat 1.6 turbo-mensen hier op het forum actief worden. Ik heb zelf ook wat vragen op dat gebied. Maar goed, ik heb nu net mijn 1.4 en die heeft pas 37.800 km gelopen, dus het zal nog wel even duren voordat deze aan vervanging toe is.

• Aaron heeft hierop gereageerd.

Sam Daar kan je inderdaad nog wel wat kilometertjes mee maken. Die van mij loopt al bijna tegen de 250.000km aan 😄.

• Sam heeft hierop gereageerd.
        • Bijgewerkt

Aaron precies heb er erg geluk mee gehad. Me droom zou een 1.6 8v turbo zijn.

Raphson 2025 Š