Heb je last van een ratelend knipperlicht relais, falende lichtschakelaar of uberhaupt rare fratsen met de linkerhendel?
Als je denkt dat het aan de hendel ligt, kan je dit makkelijk zelf repareren! wat je nodig hebt is:
-Torx 10 (lang bitje)
-Soldeerbout
-Papieren doekje
-Satéprikker/tandenstoker
-Klein scherp mesje (waarschijnlijk)
In deze guide laat ik je weten hoe je de hendel demonteert, herstelt en weer in elkaar zet.
Stap 1: Hendel demonteren
Het stuur hoeft er gelukkig niet af! er zitten 3 torx-10 schroefjes onder de stuurkolom die los moeten.

Mijn bithouder was net iets te dik om de schroeven te bereiken, dus ik moest een langer bitje gebruiken:

Als deze 3 schroeven los zijn kan de bovenste stuurkap er zo af, maar de onderste zit nog vrij vast. Hiervoor kun je het beste het stuur ondersteboven draaien, en de kap naar je toe trekken (als je op de stoel zit)
De 2 stekkers achterop de hendel moeten los, deze zitten geborgd met een clipje die je in kan drukken vanaf de stuurstang kant.
Daarna moeten de 2 torx-10 schroeven los die in het apparaat zitten:

Hierna schuif je de hendel er naar links toe uit. Deze kan tegen het dashboard schuren, maar bij mij heeft dit geen schade toegebracht.
Stap 2: Uit elkaar halen en schoonmaken
Begin met het lossolderen van de 2 draden die uit de hendel komen. Deze zijn verantwoordelijk voor het inschakelen van je mistlicht.

Om het apparaat uit elkaar te halen ben ik een beetje destructief bezig geweest, de clipjes die ervoor zorgen dat het geheel bij elkaar blijft zijn bijna allemaal afgebroken. Respect als jou dat lukt zonder die dingen af te breken! Geen probleem als ze afbreken, je kan ze met de soldeerbout weer aan elkaar smelten bij het assembleren.
Als je lampschakelaar nog prima werkt, alleen je knipperlicht niet, hoef je alleen de voorkant (niet-stekker kant) los te halen. De voorkant zit vast met 6 clipjes (die bij mij allemaal afgebroken zijn).
Hier zit het probleem van de knipperlichten die raar doen. Maak de contactoppervlakken goed schoon met een papieren doekje, en zorg dat er geen metaalslijpsel tussen de contacten ligt! Dit veroorzaakt kortsluiting en zorgde er bij mij voor dat het knipperlichtrelais supersnel ging schakelen.

Stap 3: Assembleren
Het is het makkelijkst als de hendel niet in de neutrale stand staat als je de voorkant assembleert. Als de hendel namelijk naar onder of boven staat, hoort de reactie-arm naar buiten te schieten.
Dat armpje wordt sowieso naar buiten getrokken door de 2 veertjes, dus dat is handig.
Zorg dat de soldeerbout op de heetste stand staat, dan kun je de afgebroken clips weer aan elkaar smelten. Dit is hoogst waarschijnlijk een oplossing die maar 1 keer werkt, maar als je de contacten goed hebt schoongemaakt hoeft hij in 20 jaar niet nog eens uit elkaar.
Zorg ervoor dat je het plastic zo plat mogelijk tegen de behuizing aan smelt, anders wordt het lastig om de hendel weer in de stuurkolom te schuiven.

Maak je soldeerbout schoon en soldeer de 2 losse draden uit de hendel weer vast. Elektronisch gezien maakt het niet uit welke waar gaat, maar anders kom je niet uit met de lengte. De draad met gele strepen moet aan de onderkant.
Stap 4: terugzetten
Test eerst de hendel door hem niet in de stuurkolom te schuiven, dan kan je eventueel de stekkers nog makkelijk loshalen in plaats van dat je je door het stuur moet wurmen.
Schuif het apparaat dan weer in de stuurkolom, schroef hem vast met 2 schroeven, doe de stekkers erin, zet de stuurkappen weer terug en knipperen maar!