Hoi allen!
Ik hoor de gedachtes al: "3 106'jes? ik zie er maar 2?" Klopt! Project is nog maar net van start, en daarom willen wij (@Rocketeer , ik, en 1 ander) jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Graag laten wij zien hoe dit project 'Hatchcamper' zich ontwikkelt in deze post.
Ideeën komen altijd ergens vandaan
Eerst was het idee om 1 grote auto te kopen die we om zouden bouwen naar semi-camper. Denk hierbij aan een klein busje, of grote doos-achtige Volvo, maar al snel leek het ons een leuker idee om met zn drieën apart een kleinere auto te kopen. Top Gear stijl zou je het kunnen noemen. We dachten dat het stijlvol zou zijn om alledrie in een gelijke auto te gaan toeren. Daarop volgde een zoektocht naar de perfecte auto voor een conversie naar mini-camper.
Een Peugeot 106 leek ons een goede optie, voornamelijk omdat wij niet zoveel budget hebben.
Een prijs rond de 500 euro voor de aanschaf van een auto zou volgens ons voldoende zijn. Eventuele problemen zijn hierbij ingecalculeerd, maar zolang het binnen de perken blijft zijn wij in staat dat (deels) te verhelpen.
De Hatchcamper
Nu vraag je je vast af, hoe wil je van zo'n klein autootje een camper maken?
Als antwoord zou ik vragen, 3 kleine ruimtes maken één grote ruimte toch?
Daarom maken we een taakverdeling. De één neemt keukengerei en etenswaren mee, de ander reserveonderdelen, en de ander spullen voor vermaak.
Elke auto zal 1 bed bevatten, in de lengte kan je prima languit liggen. Beetje vlak maken, luchtbed of matras erop en klaar is kees.
De ruimte achter de bestuurder is dan nog vrij, beschikbaar voor de toegewezen functie.
Bestemming
Met zo'n instelling is het natuurlijk ook wenselijk om te weten wat het einddoel is. je bouwt niet iets om er vervolgens niets mee te doen, toch?
Om deze wagentjes op de proef te stellen willen wij een tour door Europa gaan maken. Daarvoor moeten we zeker weten dat de wagentjes het de volledige tocht gaan volhouden.
Het 106 forum
Omdat het sleutelen aan auto's nogal nieuw is voor ons, zijn we blij verrast dat er een platform specifiek voor deze auto bestaat! Wij studeren werktuigbouw, en ikzelf heb een minor over verbrandingsmotoren voltooid, dus enige kennis van zaken is aanwezig. Toch is onze voorspelling dat er verschillende vragen door ons gesteld worden, en we hopen dat we jullie hulp kunnen gebruiken!
Zo bedacht, zo gedaan, en zo is het project definitief van start gegaan.
Toch vragen wij ons af, is dit leuk om dit log in het dagboek deel van het forum te plaatsen?
Post automatically merged: 15 mei 2021
De eerste stap - Jaspers auto
Ik had beloofd als eerste een 106 te kopen. Na lang piekeren over welke het zou worden, viel mijn oog op eentje uit Apeldoorn, ongeveer 110 km vanaf thuishonk. Deze had een positieve APK historie, niet megaveel kilometer op de teller (180.000) en zag er gewoon goed uit. Na de testrit besloot ik hem te kopen, voor €650. De auto is natuurlijk niet perfect, hij piept en kraakt een beetje, maar dat was te verwachten. de ruitenvloeistof dop mist, dus daar zit een professioneel duct-tape plakkertje op.
Proefkonijn
Omdat ik de eerste was die een auto kocht, wisten we nog niet wat we precies konden verwachten voor deze prijs. Na de aankoop had ik nog niet de sloten getest, dus dat ging ik nog even doen. Nu bleek dat er al een keer geprobeerd is in te breken, en het vuilklepje was krom gebogen in het slot. De sleutel ging er dus niet in. De manier om hem op slot te doen was om de linkerdeur te sluiten, vanaf de rechterkant binnen het sluitknopje in drukken en dan de rechterdeur sluiten. Ondertussen ook niet de sleutel binnen laten liggen 😉
De reis terug naar huis verliep soepel, zonder problemen. Het stuur staat alleen een beetje naar rechts bij rechtdoor rijden.
Problemen?
Een paar dagen na de aankoop begon de radiator te lekken. Behoorlijke tegenslag natuurlijk 🙁
De temperatuur liep hoog op, maar met tussentijds af laten koelen heb ik hem terug naar huis gereden. Bij nadere inspectie bleek dat het aftapkraantje lekte, dus dat probleem was snel op te lossen.